Dag 5 - Vad är kärlek.

Kärlek kan vara helvetet. Fråga mig, jag vet. Det kan vara himlen. Fråga mig, jag vet. Kärlek kan också komma med enorma överraskningar. Fråga mig, jag vet.

 

Om det är något jag har lärt mig 2010 så är det att kärlek, det är trygghet. I alla fall för mig. Tillexempel mina bästa kompisar. När jag är med dem kan jag alltid vara mig själv, alltså trygghet, alltså kärlek. Hos dem kan jag alltid finna tröst, alltså trygghet, alltså kärlek.

 

 

Så är det också i de mesta fall… älskar man någon känner man sig även trygg i dess sällskap. För mig gick det så långt att jag till och med kände mig trygg i den älskades säng. När det tog slut mellan oss upptäckte jag att jag faktiskt, fortfarande, kände mig trygg i just den sängen.

 

Likadant med olika röster och ord. Eller ett ord sagt av en särskild röst, en särskild människa. Tillsammans med rösten blir liksom ordet magi, fattar ni? Det blir tryggt att höra en speciell röst till en speciell person kalla dig ”gumman”, eller ”älskling”. Samtidigt som det bara låter fel och konstigt om en helt annan person med en helt annan och kanske ovan röst kallar dig samma sak?

 

Faktiskt är nog det här det svåraste jag försökt få ner i ord. Det är ju så himla svårt att förklara. Jag vet ju inte ens om ni hänger med. Gör ni det?

 

Kärlek består ju liksom av så mycket olika saker. Tröst, trygghet, tillit. Glädje också. Och sorg. För visst gör kärlek ont. Det lämnar enorma sår som bara tiden kan läka.

 

Lägg märke till att allt rör sig i en cirkel. Tillexempel… en kvinna blir sviken av sin man, som inte var ärlig mot henne. Hon blir ledsen, han svek henne ju. Kvinnan vänder sig till sin bästa vän som tröstar henne och däri ger henne trygghet. Med hjälp av sin vän lyckas kvinnan läka sina sår och återigen bli lycklig.

 

Ni måste ursäkta mitt konstiga språk men jag skriver i Word och varje gång jag skriver i Word ställer jag liksom in mig på att skriva på ett visst sätt… lite mindre vardagligt osv. höhöh

 

Till sist vill jag bara dela med mig av en jättefin fras som pappa delade med sig av när jag frågade honom vad han tyckte att kärlek var. Hans svar; “A warm place you can always return to.”

 

Det låter som trygghet om jag får säga det själv.

 

Sen skulle jag också vilja tacka alla de som jag älskar, och de som älskar mig. Tack för att ni ger mig tröst, trygghet och tillit när jag som mest behöver det. Kanske även när jag inte behöver det. Jag har er att tacka till att jag är så stark som jag är idag. Ni har hjälpt mig gå igenom mycket, och utan er hade jag nog inte klarat det. Tack ♥


Kommentarer
Postat av: linnea

jag älskar dig elsa<3

2011-01-07 @ 17:22:17
Postat av: Elsa

älskar dig med ! <3

2011-01-07 @ 20:41:54
URL: http://elsaskonterfej.blogg.se/

Kommentera så får du en puss ♥

Ditt söta namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras icke, sa Nicke)

URL/Bloggadress:

Skriv din kommentar här:

Trackback