Dag 3 - Min familj.

Jag föddes år 1996, fyra år efter att min bror föddes. Min mamma ville att jag skulle heta Nicolina, medans min storebror sa, första gången han såg mig; ”Hon ska heta Bengt!”. Det blev Elsa trots allt, men jag gillar faktiskt det mer än Nicolina, och framför allt Bengt, haha.

 

 

Min mamma föddes år 1960, och växte upp i en liten by utanför staden Skellefteå, norr någonstans… När man lyssnar på mamma när hon berättar är det alltid väldigt norrländska historier. Det handlar om att åka skidor, vandra i fjällen, renar och enormt mycket snö.

Mamma började plinga på pianot redan vid fyra års ålder, och när hon var tretton år började hon ta orgellektioner. Massor år senare var hon diplomorganist. För några månader senare blev hon även doktor i musikvetenskap.

 

 

Pappa däremot, är amerikan som ni nog vet vid det här laget. Han kommer ifrån Minnesota, som ligger typ mitt i smeten. Han växte upp i en så amerikans familj man kan växa upp i, om man bortser från att farmor och farfar har europeisk bakgrund. Farfar arbetade som magister, och han var väldigt respekterad av sina elever. Farmor var som de flesta gifta kvinnor i USA, hemmafru. Det var hon som tog hand om hemmet och pappa har berättat att hon alltid var väldigt upptagen. Det är hon faktiskt fortfarande, hon har alltid grejer att göra!

Pappa var väldigt duktig i skolan och fortsatte sina studier på snobbskolan Deerfield. Efter det var det inte svårt att få plats på andra bra skolor. Först hade pappa planer på att utbilda sig till advokat, men sen kom han på att han inte hade lust med det. Han tackade istället ja till en erbjuden plats som lärling på ett orgelbyggeri i en stad vid namn Eugene, i delstaten Oregon på västkusten i USA.

 

Mamma hade fått jobb som kantor i Hagakyrkan, Göteborg. Det var nödvändigt med en ny orgel och den skulle komma ifrån USA hade det blivit bestämt. Av en slump var det just det orgelbyggeri som pappa jobbade hos som fick jobbet och vid installationen av orgeln träffades mamma och pappa och blev väldigt kära. Trots att de knappt förstod varandra (mamma kunde måttligt med engelska), förlovade de sig våren -92. Samma sommar gifte de sig.

 

 

 

Pappa flyttade till Sverige och där bodde de i Haga. Mamma var ju kantor där och pappa ägde ett mindre företag. År 1993 föddes som sagt min storebror, och fyra år senare föddes jag. Samma år som jag föddes flyttade vi till Oregon, USA, i ett år. Faktiskt så trivdes varken pappa eller mamma. Pappa hade gått och blivit svensk…

 


Vi bosatte oss inne i Lidköping i några månader, tills vi hittade huset i Lovene och övertog ett orgelbyggeri som funnits i Lidköping tidigare.

 

Ja, mer än så är svårt att säga om min familj… vet inte riktigt vad man skulle säga liksom ^^ men skitsamma :) hoppas ni fattat lite.. höhöh


Kommentarer
Postat av: julia

aw, vad fint du skriver! :D



men........ hehe din bror är född 1993 om jag kommer ihåg rätt och du är född 1996 elsa, inte fyra år efter 1994. hehe..

2011-01-04 @ 20:18:33
Postat av: Elsa

hahahahahahaha jag har faktiskt gjort det felet innan också hahha xd men har ändrat de nu.. :) <3

2011-01-04 @ 21:54:03
URL: http://elsaskonterfej.blogg.se/
Postat av: julia

men gud så bra! pussss

2011-01-05 @ 21:56:40
Postat av: Elsa

puuss på dig !

2011-01-05 @ 22:04:46
URL: http://elsaskonterfej.blogg.se/

Kommentera så får du en puss ♥

Ditt söta namn:
Stammis?

E-postadress: (publiceras icke, sa Nicke)

URL/Bloggadress:

Skriv din kommentar här:

Trackback